De BBP en GBMG roepen het college op om de verkeersveiligheid in Zuidbroek te verbeteren. Op 6 maart dienden de fractie een motie in. De directe aanleiding is de komst van de nieuwe fabriek North Panels. De Kerkstraat en Spoorstraat hebben nu al te maken met onveilige verkeersituaties volgens fracties. Het extra vrachtverkeer van de nieuwe fabriek is de ‘druppel die een overvolle emmer doet overlopen’, aldus Marieke Bos, raadslid van de BBP.
Kerkstraat en Spoorstraat
De Kerkstraat en Spoorstraat worden nu al belast met al het verkeer van noord naar zuid. Dit betreft personenverkeer en vrachtverkeer. De komst van North Panels betekent dat hier nog eens extra vrachtverkeer bijkomt. Tijdens de bouw zou dit volgens het college gaan om zo’n 90 verkeersbewegingen per dag en na de bouw zo’n 57. Volgens de fracties is deze extra belasting teveel en moet de verkeersveiligheid op korte termijn worden verbeterd.
“Er zijn kleine kinderen die op de fiets naar school gaan, oudere mensen die over de stoep lopen, er is heel veel verkeer, waaronder vrachtverkeer. Bij de Boslaan en bij het Winschotendiep zijn onoverzichtelijke uitvalswegen die ook voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Het gaat niet om de fabriek op zichzelf, maar het is de laatste druppel die een overvolle emmer doet overlopen. Wij willen dat er prioriteit op komt”, aldus Marieke Bos, raadslid van de BBP.
‘Korte termijn oplossingen leiden tot schijnveiligheid’
Volgens het college is er op korte termijn weinig wat er gedaan kan worden en leiden korte termijn maatregelen juist vaak averechts. “Spiegels bieden schijnveiligheid, waardoor mensen toch weer harder gaan rijden, terwijl we juist de snelheid eruit willen halen. Hetzelfde geldt voor snelheidsborden. Er is meer nodig”, aldus wethouder Van der Burg.
Nieuwe ontsluitingswegen op langere termijn
Het college ziet liever lange termijn oplossingen. “Voor de Industrieweg zouden we graag de Eendrachtsweg naar het zuiden willen gebruiken, zodat je via die weg op de N33 komt. Dat verkeer zou dan niet meer door Zuidbroek hoeven. Op iets langere termijn zouden we met de provincie voor elkaar willen krijgen dat ze een brug over het Winshotendiep aanleggen, waardoor de afwikkeling van het verkeer via de Gouden Driehoek kan en men zo naar de A7 kan”, aldus wethouder Van der Burg.
Meer onveilige situaties in de gemeente – Mobiliteitsplan
In de komende maanden zal ook een uitvoeringsprogramma worden opgesteld voor de mobiliteitsvisie van eind 2024 (lees ook: Mobiliteitsplan 2025-2040). Fractievoorzitter van de PvdA, Thea Van der Veen, pleit ervoor om de problematiek breder op te pakken. Er zijn namelijk veel meer onveilige verkeersituaties in de gemeente. “Wij snappen wat er in Zuidbroek speelt, maar die fabriek is er nog niet en er zijn al wel actuele verkeersonveilige situaties op minstens twaalf plekken in onze gemeente. We hebben met elkaar een mobiliteitsvisie afgesproken. Laten we nou wachten met elkaar tot we het complete overzicht hebben zodat we in een klap alles kunnen benoemen wat er moet gebeuren”, aldus Thea Van der Veen.
Toch krijgt het college nu de opdracht om op korte termijn oplossingen te zoeken. Hoe het college hier vorm aan zal geven, zal de komende maanden blijken.