Turbo-project voor turbo-leerling
Verbaasde blikken op het schoolplein van het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand toen Rick Noordman, examenleerling vmbo, met zijn prototype racekruiwagen een ritje over het schoolplein maakte.
Vrije opdracht
Rick koos aan het eind van het tweede leerjaar vmbo voor de richting techniek, voor het profiel PIE (Produceren Installeren Energie). In dit profiel moeten leerlingen voor het (school)examen 4 verplichte modules afronden en 4 keuzemodules (naar eigen interesse: metaal, elektro of installatietechniek). Daarnaast biedt de school de techniekleerlingen ruimte voor een of meerdere vrije opdracht(en). Docent Rense Veenstra zegt: “De vrije opdrachten mogen pas worden gemaakt als de verplichte modules zijn afgerond. De school stelt in het PIE-lokaal machines en gereedschappen ter beschikking en de leerlingen kunnen daar ook een beroep doen op de expertise van de docenten en onderwijsassistenten, die tegelijkertijd toezien op de veiligheid.” De techniekdocent vervolgt: “De vrije opdrachten tellen dus niet mee voor het examencijfer. Met andere woorden: de waardering wordt ook niet in cijfers uitgedrukt, maar komt ten goede aan de eigen ontwikkeling van de jongens en meisjes. Het is maatwerk: de leerling is eigenaar van zijn eigen ontwikkelproces. Bovendien kunnen ze het meenemen in hun portfolio naar de vervolgopleiding.”
Rijdend bierkrat
Rick Noordman: “Vorig schooljaar vroeg een van mijn leraren of ik het leuk zou vinden om samen met klasgenoot Jordy Veld voor de vrije opdracht een rijdend bierkrat te maken. Mijn antwoord was natuurlijk meteen: ja! Na het ontwerp zijn we gestart met het bouwen van het frame, vervolgens hebben we de achteras gemonteerd en daarna gekeken hoe het stuur erop moest worden gelast. Na vele pogingen bleek ons ontwerp in de praktijk niet uitvoerbaar en hebben we het van ellende aan de kant gezet. Dat was het einde van prototype 1.”
Rense Veenstra: “De leerlingen leren door te doen, door zelf te ontdekken. Ze moeten zelf oplossingen zoeken en verbeteringen doorvoeren. Het verhaal van de zwakke constructie van het rijdende bierkrat is een mooi voorbeeld van zo’n ontwikkelproces.”
Gemotoriseerde kruiwagen
Rick: “Maar uiteraard gaf ik niet op en kwam ik dit schooljaar op het idee om een motor te kopen en nog wat losse onderdelen, met als doel een rijdende kruiwagen te maken. Ik heb dagenlang op de computer gezocht naar iemand die eerder op zo’n manier een gemotoriseerde kruiwagen had gebouwd. Ik ging aan de slag en bracht een groot deel van de onderdelen naar het Aletta en heb aan mijn leraren gevraagd of ik een prototype mocht bouwen. Dat vonden ze een goed idee. Ik mocht de machines gebruiken op de afdeling techniek en als ik een vraag had kon ik die altijd stellen. Ik heb er afwisselend op school en thuis aan gewerkt en uiteindelijk het prototype op de foto gebouwd. Het was een mooi en leerzaam project en ik ben erg blij met het (eind)resultaat.” Docent Veenstra knikt instemmend en zegt: “Rick kan inderdaad trots zijn op zijn racekruiwagen en wij zijn trots op Rick. Je kunt eigenlijk wel stellen dat hij met zijn energie, doorzettingsvermogen en ambitie een voorbeeld is voor zijn medeleerlingen, met andere woorden een rolmodel. Of in dit geval is een kartrekker misschien wel een meer passende benaming.”