De gemeente wil toe naar een elektrisch wagenpark. Het gaat in totaal om 133 voertuigen in beheer van de gemeente, van lichtere voertuigen zoals personenauto’s en bestelbussen tot zwaardere machinerie zoals vuilniswagens en tractors. De omschakeling moet de komende jaren plaatsvinden. Het gemeentebestuur wil tegen 2030 een emissievrij wagenpark te hebben. Tijdens de raadscommissievergadering op 14 december presenteerde het college een plan van aanpak. Het voorstel werd positief ontvangen door de raad.
Leasen en waterstof
Vanaf komend jaar worden 32 lichte voertuigen versneld vervangen. Voor deze lichtere voertuigen (personenauto’s, bestelbussen en scooters) wil de gemeente leasen. Een belangrijke reden is flexibiliteit. De technologische ontwikkelingen gaan erg snel. Op deze wijze kan de gemeente bijsturen als dit nodig is. Voor de zwaardere voertuigen willen het college en raad eerst een pilot met elektrische vrachtwagens draaien in 2024-2025. Het elektrificeren van de zwaardere voertuigen is momenteel nog erg duur. Daarnaast volgen technologische innovaties op gebied van accu-technologie en waterstof elkaar snel op. Het zal dus lonen om hier nog even mee te wachten. Via de pilot kan de gemeente ook alvast ervaring opdoen met de laadtijden en seizoens-effecten.
Verschillende fracties wezen op de ontwikkelingen in de waterstof-technologie. Wethouder Drenth gaf aan dat het college deze potentie erkent en ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houdt. Echter zijn deze technologieën nu nog te duur in praktische toepassing. In 2025 vindt er een herijking plaats van het haalbaarheidsonderzoek voor waterstoftoepassingen in zwaardere voertuigen.
Laadinfrastructuur
Een belangrijke bottleneck in de energietransitie betreft de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk. Ook in het zonneparkbeleid speelt deze beperking volop. Het college heeft onderzoek laten uitvoeren naar de laadcapaciteit voor het wagenpark. Hieruit volgen een paar knelpunten in het netwerk. Een deel hiervan kan worden omzeild door slim te plannen. Voor de Werf in Hoogezand moet de aansluitingscapaciteit waarschijnlijk omhoog. ‘Omdat het wagenpark geleidelijk zal worden vervangen in de komende jaren is er tijd om dergelijke knelpunten in het netwerk op te lossen’, aldus wethouder Drenth.
Niet zelf het wiel opnieuw uitvinden
De gemeente Midden-Groningen is geen koploper in deze transitie. ‘Dit is eigenlijk het minimale wat we kunnen doen’, aldus wethouder Drenth tijdens de raadscommissievergadering. Zo lopen er onder andere meerdere pilots met waterstof in de provincie Groningen. Yannick Lutterop van D66 wees erop dat we zeker niet moeten proberen om het wiel zelf opnieuw uit te vinden en dat we vooral lering moeten trekken uit de experimenten om ons heen.
Het plan is door als hamerstuk naar de raadsvergadering op 21 december.