Op 21 november sprak een raadscommissie over het nieuwe mobiliteitsplan 2025-2040. Het strategische visiedocument formuleert ambities op vier thema’s: verkeersveiligheid, duurzaamheid, bereikbaar op het platteland en economische bereikbaarheid. Het plan werd in grote lijnen positief, maar de raad had diverse aan- en opmerkingen.
Vier thema’s
Het college zet in op vier thema’s. 1. Verkeersveiligheid. Het college wil de verkeersveiligheid structureel verbeteren en stelt een concreet doel om toe te werken van 50% minder ongevallen en verkeersslachtoffers ten opzichte van 2019 (zie voor overzicht onderstaand tabel.) 2. Duurzaamheid: Het college wil fietsen en wandelen stimuleren door het fietsnetwerk uit te breiden en trottoirs te verbeteren. 3. Leefbaarheid op het platteland: Het college wil dat het platteland voldoende bereikbaar blijft en voorziet een belangrijke rol voor de hub-taxi als aanvulling op het openbaar vervoer en 4. Economische bereikbaarheid: De bedoeling is dat economische centra en bedrijven goed bereikbaar blijven, met auto, fiets en openbaar vervoer.
Verkeersveiligheid
Het onderstaande tabel toont het aantal ‘geregistreerde’ verkeersongevallen in de gemeente Midden-Groningen per jaar.
(Bron: ‘Binnen Ieders Bereik’ – Mobiliteitsplan 2025-2040 Midden-Groningen, p.17)
Ongeveer 70% van de geregistreerde verkeersongevallen vindt plaats binnen de bebouwde kom, zeker in Hoogezand-Sappemeer. Ongevallen met letsel zijn voornamelijk geconcentreerd op de verbinding tussen 1. de Kerkstraat en Van der Duyn van Maasdamweg, 2. de Hoofdstraat en Meint Veningastraat en daarnaast op de Troelstralaan in Gorecht. In de periode 2015-2023 viel dertig procent van de verkeersslachtoffers in de leeftijdscategorie 12 t/m 24 jaar en twintig procent in de leeftijdscategorie 60-plus. Het college stelt als doel om tot 50% minder verkeersongevallen te komen ten opzichte van 2019. De geregistreerde ongevallen geven echter geen volledig beeld. Plekken waar namelijk regelmatig bijna ongelukken gebeuren vallen buiten beeld.
De gemeente heeft de volgende prioriteiten opgesteld: het aanpakken van de verkeersknooppunten waar uit analyse de meeste ongelukken plaatsvinden, het beter inrichten van 30km- en 60km-zones, het inrichten van veilige schoolroutes en -omgevingen en meer inzet op verkeerseducatie, bebording en handhaving.
Duurzaamheid
Bij duurzaamheid ligt de focus op het stimuleren van wandelen en fietsen en elektrisch vervoer. Het college wil dit beter faciliteren door fiets- en wandelnetwerken uit te breiden. Ook het stimuleren en faciliteren van elektrisch vervoer is een speerpunt in het plan. Belangrijk hierbij is de visie op laadinfrastructuur die er sinds 2022 ligt, maar dit jaar nog zal worden aangepast. De gemeente zelf heeft het doel om in 2030 een emissievrij wagenpark te hebben ontwikkeld.
Bereikbaarheid platteland
Door krimp en verminderde rijksuitgaven wordt het steeds moeilijker om het openbaar vervoer op het platteland op peil te houden. De gemeente ziet een belangrijke rol weggelegd voor zogenoemde hub-taxi’s, als aanvulling op het openbaar vervoer. Deze hub-taxi zal men zelf moeten bellen waarna men dan korte afstanden kan reizen met deze taxi. De wethouder sprak over afstanden van tot 20 kilometer. Het college wil ook mogelijkheden op ‘deelmobiliteit’ verkennen, oftewel het delen van auto’s.
Daarnaast wil het college toe naar de ontwikkeling van mobiliteitshubs. Dit zijn plekken waar men makkelijk kan overstappen van het ene naar het andere vervoermiddel (auto, fiets, bus, hub-taxi, trein, etc.) en gebruik kan maken van diverse faciliteiten. De gemeente voorziet drie mobiliteithubs: Station Hoogezand-Sappemeer, station Zuidbroek en MFC Siddeburen.
Voor een goede mobiliteit in de gemeente zal het ook van belang zijn om de voorzieningen in dorpen op peil te houden. Dit betekent immers dat mensen minder hoeven te reizen. De gemeente kijkt naast Hoogezand-Sappemeer naar Harkstede, Slochteren-Schildwolde, Siddeburen, Zuidbroek-Noordbroek, Muntendam en Meeden als belangrijke clusters van voorzieningen.
Doorstroom: Randweg Hoogezand-Sappemeer
Een veelbesproken onderwerp was doorstroom, zeker in Hoogezand-Sappemeer. Momenteel stromen de Hoofdstraat, Meint Veningastraat en Kerkstraat dagelijks vol met verkeer. Deze twee straten zijn cruciaal voor de doorstroming in het gebied. De verkeersdrukte leidt niet alleen tot een gebrekkige doorstroom maar werkt ook de ontwikkeling van sluiproutes in de hand, wat weer zorgt voor verkeersonveiligheid. Daarnaast staat menig automobilist voor een open brug te wachten aan het Winschotendiep of voor een slagboom bij de spoorwegovergang. Allemaal niet bevordelijk voor de doorstroom in het stadscentrum.
Het college wil onderzoeken of het mogelijk is om een randweg om Hoogezand-Sappemeer aan te leggen waardoor het centrum vrijgespeeld kan worden. Het zou zowel de doorstroom van verkeer verbeteren, alsook meer ruimte creëren voor maatschappelijke functies in het centrum van Hoogezand-Sappemeer. Hendrik Loots, raadslid BBP, en Thea Van der Veen, fractievoorzitter PvdA, vroegen zich af hoe realistisch het plan is. Het project zal namelijk een enorme investering vergen.
Spoorlijn – ’16 keer per uur de slagbomen dicht’
Met de komst van de Wunderline zal het treinverkeer in Hoogezand-Sappemeer fors toenemen. Momenteel gaan de slagbomen zes keer per uur naar beneden. In de toekomst wordt dit 16 keer per uur volgens wethouder Van der Burg. Dit levert een uitdaging op voor de doorstroom.
Wethouder Van der Burg benadrukte het belang van het voorgestelde onderzoek naar een mogelijke randweg om Hoogezand-Sappemeer. Op dit specifieke spoorwegprobleem volgt nog een visiedocument, aldus Van der Burg.
Bereikbaarheid bedrijventerreinen
Economische bereikbaarheid was ook een van de vier thema’s. Uit analyse blijkt dat de meeste bedrijventerreinen met de auto goed bereikbaar zijn. Voor de fiets en het openbaar vervoer zou niet altijd opgaan. Ook de detailhandel zou goed bereikbaar zijn met voldoende parkeercapaciteit. Volgens Thea Van der Veen, fractievoorzitter PvdA moet ook de discussie gevoerd worden over welke bedrijven de gemeente in de stadskern wil houden en welke bedrijven buiten de kernen gehuisvest moeten kunnen worden. Hoogezand-Sappemeer heeft van oudsher veel industrie. In kader van de woningbouwopgave wordt er ook actief gekeken naar bedrijvigheid die zich laat combineren met woningbouw. Hans-Peter Palland, raadslid VVD, verwees naar Hoogezand-Noord, waar het college een aantrekkelijk woon- en werkomgeving wil ontwikkelen aan het Winschotendiep, waar momenteel nog een relatief oud industrieterrein huisvest. De bottleneck hier is de onvoldoende beschikbaarheid van geschikte alternatieve (nieuwe) bedrijventerreinen.
Beveiliging fietsenstallingen op stations
Hendrik Loots, raadslid Gemeentebelangen. vroeg aandacht voor meer beveiliging bij fietsenstallingen op stations. De fractie zou signalen krijgen over vernielingen en diefstal van fietsen bij stations. Van der Burg stelde dat het college nu al meer inzet op handhaving, maar erkende ook dat dit het probleem nog niet oploste.
Ouderen Actief Muntendam
Karin Daniels had zich aangemeld als inspreker namens Stichting Ouderen Actief in Muntendam. De stichting vraagt om een verbetering van troittoirs en fietspaden voor de ouderen en minder mobiele mensen in Muntendam. De doelgroep loopt tegen hele praktische problemen aan zoals ontbrekende verlichting of paaltjes die op onwenselijke plekken staan. Dit behoefte geen strategisch visiedocument. ‘Wat simpel kan, moet simpel worden opgelost’, aldus Niels Joostens, fractievoorzitter CU.
Uitvoering
Het mobiliteitsplan schetst de ambities. Komend jaar moet het worden vertaald in een uitvoeringsprogramma. Naar verwachting wordt deze in de zomer van 2025 vastgesteld.