Bodewes wint Maritime Achievement Award

Vrolijke gezichten bij Royal Bodewes uit Hoogezand want het bedrijf en VPRO Tegenlicht hebben met de documentaire Dwarse Scheepsbouwers de Maritime Achievement Award gewonnen. De prijs werd maandagavond 4 november uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala in Hilversum. Het Maritime Awards Gala focust op het innovatievermogen van de Nederlandse maritieme sector. Royal Bodewes is dan ook trots op de award en vindt het een erkenning van het vernieuwende werk dat de onderneming verricht in meerdere opzichten.

De documentaire en het gala zetten de scheepsbouw in Nederland weer op de kaart, laat Angelique Heeringa (communications officer) namens Royal Bodewes weten. Doordat de documentaire op televisie te zien was, bereik je ook weer mensen die niet bij de scheepvaart betrokken zijn. De scheepsbouwer krijgt het, samen met lokale toeleveranciers, voor elkaar om internationale klanten naar Hoogezand te halen. Dit jaar had het bedrijf klanten uit Taiwan en Frans- Polynesië. ,,Dat is geweldig. Waar de klanten eerder naar Azië gingen voor een schip, komen ze nu bij ons uit. Daar mogen we trots op zijn! Dat we dat, als familiebedrijf, samen met regionale spelers, voor elkaar hebben gekregen… Het laat zien dat we op de goede weg zitten.”

Namens Royal Bodewes namen Nienke Bodewes, Carlijn Bodewes en Martijn Beunk de prijs in ontvangst. Ze hebben alle drie meegewerkt aan de documentaire Dwarse Scheepsbouwers. Met documentairemaker Kees Brouwer zijn ze de werf op geweest, om te
laten zien hoe Bodewes bouwt en met welke uitdagingen de scheepsbouw te maken krijgt. De CO₂-uitstoot moet bijvoorbeeld teruggedrongen worden. Bodewes speelde daar op in door hybride schepen te gaan bouwen (schepen die deels varen op batterijen). Maar het bedrijf wil niet alleen meegaan met marktontwikkelingen, maar ook voorop lopen. Zo bouwde Bodewes het allereerste hybride ‘droge lading’-schip van de wereld. Daarnaast worden de schepen volledig in Hoogezand geproduceerd.

Kees is diverse keren langs geweest om uitgebreid met mensen te spreken en te filmen. Royal Bodewes wilde hem graag laten zien wat er allemaal lokaal gebeurt, met tewaterlatingen in het relatief smalle Winschoterdiep. Royal Bodewes weet de schepen met
een maximale breedte van 16 meter zeer efficiënt te bouwen. Dat het hier nog steeds schepen weten te bouwen met de grote concurrentie uit het buitenland vinden de scheepsbouwer en documentairemaker belangrijk om te laten zien.

Dankbaar is de scheepsbouwer dat zowel de mensen, de kennis als de wil er zijn om als internationale speler vanuit Noord-Nederland te acteren. Het is belangrijk dat dit zo blijft. Angelique benadrukt dat dit niet vanzelfsprekend is. ,,Het blijft een uitdaging om goede technische mensen te vinden en jong talent aan te trekken. Maar we blijven ons ervoor inzetten, want… No Grunn, no Glorie.”

Tip voor de redactie?

Tip of nieuws voor onze redactie? Stuur dan een e-mail naar info@rtvmiddengroningen.nl