We zijn er zo langzaam aan aan gewend, niet meer 130 maar 100 kilometer per uur rijden op de snelweg. In het kabinet is afgesproken dat de snelheid op plekken waar het kan, ook overdag wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur. In het voornemen wordt de A7 tussen Zuidbroek en de Duitse grens ook genoemd al mogelijk traject.
Belangrijkste reden om de snelheid naar beneden te brengen was om ruimte te creëren voor de stikstof problematiek of de overlast van geluid. Barry Madlener, Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft in eerste instantie laten onderzoeken of het op alle trajecten waar voor de verlaging in 2020 er 130 kilometer per uur mocht worden gereden dit kan worden verhoogd, dat blijkt niet mogelijk te zijn. De problematiek met de stikstof blijft belangrijkste criterium in de haalbaarheid van het voornemen.
In het onderzoek is naar voren gekomen dat er een aantal trajecten zijn in Nederland waar geen maatregelen nodig zijn voor stikstof of geluid. Het traject op de A7 tussen Zuidbroek en de grens met Duitsland is zo’n traject. Mobiliteit is een belangrijk thema. “We willen goed onderzoeken of men kan doorrijden op bepaalde trajecten, ik ben blij dat de eerste trajecten nu in beeld zijn,” aldus minister Madlener.
Na de A7 in ons gebied zijn er nog drie kansrijke gebieden in beeld, men wil in 2025 een verkeersbesluit hier over nemen en na deze vier trajecten meer delen van Nederland voorzien van 130 kilometer per uur, qua snelheid.